Barikád: Gyurcsány Ferenc továbbra sem Gyurcsány Fegyenc!
Hatvan meghallgatás, hatvan órán át tartó ülésezés, többezer oldalnyi irat és egy vizsgálóbizottsági jelentés, melynek szegényes megállapítása: Gyurcsány Ferenc a 2006-os események fő politikai felelőse. És pont.
Múlt heti ülésén az Országgyűlés Emberi jogi bizottsága - a kormánypárti képviselők és az LMP szavazatával ill. a három jobbikos képviselő és a fideszes Kővári János tartózkodása mellett - elfogadta a 2002-2010 közötti jogsértéseket vizsgáló parlamenti albizottság jelentését. A dokumentum nem tartalmazza a 2006 őszét megelőző és azt követő megállapításokat, ugyanis Gaudi- Nagy Tamás jelentését, késésének jelzése ellenére, nem várta meg az albizottság.
Egy újabb jelentés az asztalon, amelyben ismét csak a nyilvánvalót sikerült kimondani. Eközben Gyurcsány Ferenc az Országgyűlés büszke tagja, sőt új platformot alapít, népszavazást kezdeményez, mert ugye még mindig csak politikai felelősség terheli. Ez az a szó, aminek Magyarországon húsz éve nincs tartalma és következménye. Külföldön persze akár egy be nem fizetett számla is elegendő ahhoz, hogy az érintett politikus lemondjon. Egyébként is a magyar közjogi gondolkodásban kétfajta felelősség létezik a politikai és a jogi. A politikai felelősség realizálása a bizalom megvonása. Mint ismeretes a 2004 óta tartó gyurcsányi ámokfutásnak a 2009-es bizalmatlansági indítvány „vetett véget”, az áprilisi választáson pedig végképp ítéletet mondott a nép a 2002 óta tartó szabadrablásra. Tehát felmerül a kérdés, milyen politikai felelősségről beszélnek a kormánypártok? Ha ez utóbbi már egyszer kihullott a rostán, akkor mi értelme van még mindig erről beszélni? Agyoncsépelt szavak, tartalom és jogi következmények nélkül.
„ A miniszterelnök jogi felelőssége azért nem deríthető ki egyértelműen, mert az általa adott utasítások tartalma az albizottság rendelkezésére álló bizonyítékok alapján nem tisztázható, azokról sem a Kormánynál, sem a rendőrségnél semmilyen feljegyzés nem található. Így az albizottság azt állapította meg, hogy a miniszterelnök nem volt tisztában a saját, illetve a kormányának hatáskörével, legalább egy esetben bizonyítottan túllépte a rá irányadó törvényi korlátokat.” – írja a jelentés. Persze mert a Gergényi félék megvárják, hogy Révész Máriusz vagy Gaudi- Nagy Tamás bemenjenek az irodákba és kivegyék a fiókból a bizonyítékokat. Ezt hívják úgy, hogy ködösítés. A vizsgálóbizottság jobbikos alelnöke szerint, a jelentésből hiányoznak a bűnösök felelősségre vonásához szükséges tényállás megállapítások és a büntetőjogi következtetések, pedig erre a bizottsági meghallgatások és a beszerzett rendőrségi adatok komoly alapot adtak. Gaudi- Nagy Tamás lapunknak úgy fogalmazott: bár vannak értékes részei a jelentésnek, de a valódi jogvédő és elszámoltató szemlélet hiánya kitapintható. „Különösen fájó a hamis rendőri jelentések és rendőrvallomások alapján a bíróságokon lezajlott koncepciós eljárások megemlítésének hiánya, továbbá a fogdákban, a Magyar Rádió udvarán és a büntetés- végrehajtási intézményekben történt bántalmazások, ill. a szeptember és október 24-i hajnali embervadászatok tényleges és részletes feldolgozásának hiánya.”- emelte ki a Jobbik politikusa. A parlamenti albizottság dokumentuma eredeti céljaival ellentétben, nem tartalmazza a büntetőjogi felelősségvonásra vonatkozó konkrét személyi javaslatokat, sőt a katonai és nyomozó ügyészségek vezetőinek elmozdítására sem tesz javaslatot. „ Az elöljárói bűncselekmények körében, Gergényi, Bene, Dobozi, Lapid, Szabadfi esetében, egyértelműen megállapítható az azonosító jelvények hiánya, a nem rendszeresített vadászfegyverek alkalmazása, a nem megfelelő rendőri felszerelések, ill. az aránytalan erőszak tömeges és indokolatlan alkalmazása miatti büntetőjogi felelősség.” A nemzeti párt országgyűlési képviselője Gyurcsány Ferenc büntetőjogi felelősségét, a hivatali visszaélés bűncselekményének elkövetése miatt tartja megalapozottnak. Gaudi azt is elfogadhatatlannak tartja, hogy a jelentés aránytalanul a Fidesz megemlékezéséről távozók – „már hazafelé tartó, békésen ünneplő tömeg” – terhére elkövetett jogsértéseket helyezi előtérbe, azokkal pedig nem is foglalkoznak, akik ennél erőteljesebben tiltakoztak vagy nem tartoztak az ún. bevett politikai felekezetekhez. „ A jelentés eszmei kiteljesítője, az Országgyűlés 2006. szeptember 19-i Fidesz- KDNP által is támogatott békeharcos határozatának, amely a politikai viták toleráns lefolytatásra szólított fel és ez a hangütés, valamint a rendbontók elleni állásfoglalás akkor, a Gyurcsány rendszer legitimitásának elismerését jelentette.” – emelte ki a Jobbik szakpolitikusa.
További csalódásra ad okot a dokumentum azon javaslata, amelyben a jogszerűen eljáró rendőrök anyagi elismerését, és a szakmailag megalapozott ítéleteket hozó másodfokú bírák állami elismerését javasolják. Megsimogatjuk a buksiját és kitüntetjük azokat, akik a törvényeknek megfelelően végzik munkájukat? Nem ez lenne a normális? Ugyancsak kérdőjeleket vet fel a jelentés azon farizeus előterjesztése, amely az országgyűlési bizottságtól való távollét szankcionálására tesz javaslatot, miközben az erre vonatkozó jobbikos javaslatot a kormánytöbbség pár nappal korábban nem is vette tárgysorozatba.
A Nemzeti Jogvédő Alapítvány és Szolgálat október 23-án bejelentette: továbbra is mindent megtesz a felelősségre vonása érdekében és felhalmozódott tudás, tapasztalat és releváns tények átadásával segíteni fogja Balsai István miniszterelnöki biztos munkáját, de saját eszközeivel is fel kíván lépni a felelősök elszámoltatása érdekében. Ha belátható időn belül nem születnek megfelelő feljelentések, akkor a Jobbik kérve a jogvédők és sértettek együttműködését maga teszi meg azokat.
Takács Veronika
A cikk a Barikád c. hetilap 2010.október 28-i (43.) számában jelent meg.